SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Limhamns Motorklubb
Motocross & Enduro
Malmö Grand Prix of Sweden 1984 (VM 500cc)
 
Malmö Grand Prix of Sweden 1988 (VM 500cc)
 
Historiken om Limhamns MK presenteras här i en avskrift som ursprungligen skrivits av Göran Lundström i Svedala - en av föreningens hedersmedlemmar. Texten publicerades i samband med klubbens 50-års jubileum 2006.

FRÅN LERNACKEN TILL STURUP - 50 ÅR MED LIMHAMNS MOTORKLUBB
Det var 1956 det började. Knuttarna i Limhamn hade länge fört en osäker tillvaro på stadens gator och torg. De kringboende var inte glada och det var inte alla knuttar heller. På sommaren höll man till på Lernacken, ett område som idag gränsar till Öresundsbrons fäste. Övriga tider på året höll man till inne i Limhamn (en stadsdel i Malmö).

Detta år, 1956, tog ett gäng motorentusiaster tag i problemet och bildade Limhamns Motorklubb - eller Limhamns Motorbullerklubb som den skämtsamt omnämndes i första numret av "Lernackens motorblad" - klubbens allra första årsredogörelse. Här kan man vidare läsa Styrelsens uttalande efter ett års verksamhet; "Klubbens förbindelser med polismakten är god. Styrelsen har fått några rapporter över medlemmar som inte kört tillfredsställande. Nästa år hoppas vi att inte få några klagomål, och att om inte bättring sker så att vi blir vänner med Limhamnarna igen, så är styrelsen beredd att avgå vid nästa Årsmöte".
En inte oväsentlig roll spelade den kände motortrimmaren Göte Lindström, som blev klubbens förste ordförande.

Den första banan anlades på Lernacken Genom tillmötesgående ifrån Skånska Cementgjuteriets sida - numera SKANSKA - fick klubben här disponera mark som företaget ägde. Banan var mycket centralt belägen, till och med inom stadsplanerat område. Verksamheten växte - och det gjorde också trycket på att banan måste flyttas. Under tiden hade man byggt en klubbstuga inom området - enligt uppgifter i Lernackens Motorblad till en kostnad av ca 15,000 kronor.
Efter åtta år lades banan på Lernacken ner och 1963/64 blev klubben "banlös". Några år senare blev en grusgrop i Genarpstrakten, närmre bestämt Bökeslund, klubbens hemvist. Detta varade mellan 1966 till och med 1972.

Under den banlösa mellanperioden lånade kluben bl.a. Svampabanan av Tomelilla MK för att arrangera egna tävlingar.
Nackdelen med Bökeslundsbanan var att denna ändrade karaktär nästan dagligen eftersom grusutvinning pågick. Framförallt var det problem att få den klassad som publikbana. Såhär kunde det inte få fortsätta!
I samband med den stora utbyggnaden av Sturups flygplats och tillmötesgående från Malmö Kommuns sida fick vi 1973 tillgång till det område vi nu befinner oss på.
De första åren hade vi en gemensam bana med KAK (Kungliga Automobilklubben) som bl.a. bedrev rallycross och folkrace. Efter några år byggdes så den bana vi nu har för endast motocrosskörning - tillsammans med vårt klubbhus.
Allt gjordes med ideella krafter, förutom klubbhuset som uppfördes som ett AMS-projekt.
KAKs rallycrossbana är den som vuxit fram till nuvarande STURUP RACEWAY.

Limhamns Motorklubb har under sin 50-åriga tillvaro fostrat många förare. Vår mest kände förare internationellt är utan tvekan Leif Persson som kom till klubben 1981. Malmögrabben hade dessförinnan tävlat för SMK Malmö. Leffe blev som bäst totalsexa i VM i dåvarande kungaklassen 500cc. Man kan säga att Leif var efterföljaren till en av våra mest publikkära motocrossförare - Håkan "Carla" Carlqvist som blev världsmästare i både 250cc och 500cc-klasserna samt fick Svenska Dagbladets bragdmedalj 1983.

Ideellt arbete
Klubbens hela verksamhet är uppbyggd på ideellt arbete. Klubbens andre ordförande blev Ronnie Nerbring som tog över efter Göte Lindström. Ronnie tävlade under många år framgångsrikt på sin Lindströmmare - en crosscykel som Göte Lindström / Lindströms Motor / byggde baserat på Husqvarnas Silverpil. Ronnie ledde klubben i 13 år för att 1980 överlämna ordförandeskapet till Jan Gustafsson. Jan hade dessförinnan varit klubbens sekreterare under många år. Under denna tiden blomstrade klubben - mycket tack vare att man var förutseende nog var beredd att ta hand om och organisera det växande intresset för "knattecrossen". Limhamns MK utsågs av SVEMO att bedriva försöksverksamhet med 80cc motorcyklar. Året var 1977 och då fick man inte tävla officiellt med dessa småmaskiner. Idag har knattecrossen utvecklats och det finns många klasser inom nuvarande ungdomscrossen.
Verksamheten under 1980-talet växte och intresset för motocross i Sverige var på topp. Detta var mycket tack vare våra stjärnor - Håkan Carlqvist, Leif Persson, Stefan Larsson, Jörgen Nilsson, Marcus "Bubben" Hansson med flera. Vi var i Limhamns MK närmre 800 medlemmar och en av de dominerande motocrossklubbarna i Sverige.

Stortävlingar
Under årens lopp har en del stora tävlingar arrangerats på Sturupsbanan. Nuvarande bana invigdes 1978 med ett Sidvagns SM samt final i Fyrtaktscupen. Året efter arrangerades ett mycket spektakulärt MÄSTARMÖTE mellan Sverige och Danmark. Tävlingen kördes som en sprintcross (korta snabba heat) och direktsändes i TV.
1980 var det åter dags för ett Sidvagns SM på Sturup och året efter kom "Carla" för första gången och hälsade på och vann båda heaten i 500cc SM. Denna tävling var även Leif Perssons stora genombrott i större sammanhang.
1983 utsågs vi av SVEMO att arrangera Svriges Grand Prix i Sidvagnscross. Vi fick mycket kort förberedelsetid på oss - men lyckades trots detta göra ett mycket lyckat arrangemang.
Redan 1981 hade vi till SM-deltävlingen hade vi till mångas förvåning lyckats få hit Janne "Loffe" Carlsson som speaker/konfrencier. Loffe var mäkta populär och eftersökt efter sott TV-genombrott - och vi var de första som lyckades få honom till Skåne. Detta berodde troligen på hans genuina mc-intresse, detta bevisades ytterligare några år senare när han hade show på Kronprinsen i Malmö. Då kom han ofta ut till Sturupsbanan och deltog i våra motionstävlingar. Även vid sidvagns VM-tävlingen 1983 var han med som konfrencier.

Året efter succén med Sidvagns VM fick vi det stora förtroendet att arrangera Sveriges Grand Prix för 500cc (den tidens "stora VM-klass"). Malmö grand Prix of Sweden hade Håkan Carlqvist som det stora dragplåstret. Carla var efter sin fantastiska säsong 1983 regerande världsmästare - och nykorad bragdmedaljör. Dessutom deltog Leif Persson på hemmabanan som fabriksförare på Husqvarna. Vi utlovade på stora affischer "Carla på Sturup". Tyvärr skadade sig Håkan i Frankrikes G.P veckan innan vår tävling och kunde inte deltaga på vårt VM. Men eftersom vi lovat "Carla på Sturup" tog vi dit honom - via helikopter landade han på innerplan och fick åka ärevarv runt banan till publikens jubel.
Ordförande Jan Gustafsson och Håkan "Carla" Carlqvist vid Malmö Grand Prix of Sweden 1984.
 
Fyra år senare - 1988 - arrangerade vi åter Sveriges G.P i 500cc klassen på Strurupsbanan. Samtliga av dessa stora arrangemang innebar succé för klubben - både ekonomiskt och arrangörsmässigt.

Nya tider
Jan Gustafsson överlämnade ordförandeklubban till Bengt Lindahl under 1988 - några år senare övertogs klubban av den kände MC-handlaren Olof Jardenberg. En mångårig styrelsemedlem som "överlevt" åtskilliga ordföranden var Holger Eriksson, kassör under oräknerliga år och dessförinnan serielagledare.
Göte Lindström, Ronnie Nerbring, Holger Eriksson och Olof Jardenberg har tyvärr lämnat oss. Vi glömmer dock inte deras stora insatser för Limhamns MK

Efter 1988 års G.P på Sturup, där Håkan Carlqvist gjorde ett av sina sista framträdanden i stora sammanhang dalade intresset för Svensk motocross. Problem att få folk att ställa upp ideellt har blivit svårare för varje år (inte bara inom motorsporten). Trots detta har klubben även under senare år fortsatt att arrangera tävlingar av varierande format - alltifrån SM-tävlingar till motions- och knattetävlingar.
Därutöver har naturligtvis den ordinarie verksamheten inom klubben levt vidare med styrelsemöten, klubbmöten samt - inte att förglömma - allt arbete med att hålla banan i körbart skick.
Ytterligare ett antal ordföranden och medlemmar har fört Limhamns MKs verksamhet fram till 50-årsjubileet. Tack vare dessa eldsjälar, få nämnda men ingen glömd, går klubben snart in på sitt 51:a verksamhetsår

- Göran Lundström -
Sidovagns VM 1983 på Sturpsbanan
 
 
Inskrivning Träning
Limhamns MK Facebook
Sponsorer
Våra betalsätt
Resultat från Sturup
Gräsroten